
Flerkulturell kommunikasjon
Når personer fra forskjellige kulturer samarbeider skapes ofte misforståelser som kan få konsekvenser for samarbeidet. Denne artikkelen prøver å belyse de mest vanlige fellene ved flerkulturell kommunikasjon

Et nytt EU-direktiv om lønnsåpenhet kan endre lønnspraksisen til mange selskaper dersom Norge tilpasser seg EU regelverket, noe som er høyst vanlig. Den store endringer gjør at alle ansatte har rett til å få innsikt i hvordan deres egen lønn står i forhold til andres i tilsvarende stilling.
Når Norge innfører EU-direktiv om lønnsåpenhet blir det blir viktig å kunne vise til objektivt hvordan en ansatts lønn er bestemt og hvilke kriterier som ligger til grunn. De selskaper som ikke kan dokumentere hvorfor en lønn er satt til et bestemt nivå kan bli pålagt å tilbakebetale lønn dersom en ansatt har fått for lite betalt i forhold til andre i tilsvarende stilling.
De selskaper som ikke har en struktur over hvordan lønninger skal settes kan komme til å få utfordringer og risikerer bøter, og å måtte etterbetale lønn til de som har for lav lønn. For å overholde et maksimumavvik på 5% vil justeringer kunne kost mellom 0,5% til 1,0% av lønnskostnadene til selskapet. Dette burde ikke være avskrekkende sett i forhold til hva det vil kunne koste med bøter og krav om etterbetaling.
Utfordringer ligger i lønnsforskjeller mellom kvinner og menn på 13%.
Det anbefales å tilrettelegge for dette ved å sette opp klare lønnsmatriser med hvilke kompetanser, erfaringer og ansenitet som skal til for å bli plassert i en spesifikk lønnskategori. Bonus og incentivordninger kan også brukes til å gi belønning til de ansatte som leverer best resultater, og motivere til å bli værende.

Når personer fra forskjellige kulturer samarbeider skapes ofte misforståelser som kan få konsekvenser for samarbeidet. Denne artikkelen prøver å belyse de mest vanlige fellene ved flerkulturell kommunikasjon

En moderne leder bli ekspert i ledelse i en verden i endring hvor kunder endrer sine ønsker. Ledelse må ha en moderne ledelsesfilosofi ta hensyn til for at virksomheten skal bli effektiv og lønnsom?

Den underliggende antakelsen bak tradisjonelle insentiver er hentet fra atferdspsykologi: atferd som belønnes, vil gjentas. Mens denne logikken kan ha en viss gyldighet for enkle, repeterende oppgaver, viser tiår med forskning at den er utilstrekkelig og ofte direkte skadelig når den anvendes på komplekst kunnskapsarbeid.Vi må vekk fra gå insentiver for å gjøre en oppgave bedre og over til å gi insentiver til å ta eierskap av kundeopplevelser som en gruppe.

Gammeldags byråkrati er en bremsekloss som koster 8.9 billioner dollar globalt i tapt engasjement. Denne artikkelen viser deg hvordan du erstatter rigid kontroll med en ny verktøykasse – Psykologisk trygghet, autonomi og tillit, engasjement og eierskap av kundetilfredshet.