
Flerkulturell kommunikasjon
Når personer fra forskjellige kulturer samarbeider skapes ofte misforståelser som kan få konsekvenser for samarbeidet. Denne artikkelen prøver å belyse de mest vanlige fellene ved flerkulturell kommunikasjon

Denne rapporten adresserer et kritisk paradoks i moderne organisasjoner: den utbredte bruken av individuelle, prestasjonsbaserte insentiver og belønningssystemer som, til tross for gode intensjoner, ofte undergraver selve målene de er ment å fremme – samarbeid, innovasjon og bærekraftig ytelse. Rapporten analyserer den systemiske motsetningen mellom ekstrinsiske, individuelle belønninger og de psykologiske forutsetningene for effektivt teamarbeid i kunnskapsøkonomien.
Gjennom en syntese av ledende forskning innen organisasjonspsykologi, motivasjonsteori og ledelsespraksis, argumenteres det for at tradisjonelle insentivmodeller er basert på en utdatert forståelse av menneskelig atferd og er direkte skadelige for kreativt og komplekst arbeid. De sentrale funnene viser at slike systemer systematisk eroderer psykologisk trygghet, fremmer intern konkurranse fremfor samarbeid, og omdirigerer ansattes kognitive ressurser fra verdiskaping til systemoptimalisering.
Rapporten konkluderer med at løsningen ikke ligger i justeringer av eksisterende modeller, men i et fundamentalt paradigmeskifte. De viktigste anbefalingene sentrerer seg rundt å erstatte kontrollbasert ansvarliggjøring med en kultur basert på ekte eierskap. Dette oppnås ved å systematisk bygge psykologisk trygghet, gi team reell autonomi innenfor rammen av et klart formål, og redesigne insentiver og belønningssystemer for å fremme kollektiv suksess. Målet er å gi strategiske ledere et evidensbasert og handlingsorientert rammeverk for å kultivere team som har psykologisk trygghet og autonomi, er tilpasningsdyktige og innovative.
I jakten på økt produktivitet og konkurransefortrinn investerer organisasjoner betydelige ressurser i sofistikerte systemer for prestasjonsledelse. Kjernen i mange av disse systemene er individuelle, prestasjonsbaserte insentiver – bonuser, provisjoner og rangeringer designet for å motivere ansatte til å yte sitt beste. Likevel observerer mange ledere et foruroligende utfall: I stedet for en økning i helhetlig ytelse, ser de økt intern rivalisering, redusert vilje til kunnskapsdeling, og en kvelende effekt på den kreative risikoviljen som er avgjørende for innovasjon. Dette er prestasjonsparadokset: tiltakene som er ment å drive fremragende prestasjoner, ender opp med å undergrave forutsetningene for dem (Kohn, 1993; Pink, 2009).
Denne rapporten argumenterer for at dette paradokset ikke er et resultat av dårlig implementering eller feilkalibrerte bonusprosenter. Det er en fundamental systemfeil som springer ut av en mekanistisk og utdatert forståelse av menneskelig motivasjon, en arv fra industriell tidsalder som er dårlig tilpasset kunnskapsøkonomiens krav. Tesen er at høy og bærekraftig teamytelse, spesielt i kontekster som krever kreativitet og problemløsning, ikke kan insentiveres eksternt gjennom enkle “hvis-da”-belønninger. Den må kultiveres internt gjennom å bygge et økosystem basert på dype psykologiske behov: psykologisk trygghet, autonomi, og et felles, meningsfullt formål.
For å belyse dette vil rapporten følge en logisk struktur i fem deler. Del 1 og 2 vil fungere som en diagnose, hvor vi først analyserer de vitenskapelige bevisene for hvordan individuelle insentiver kan virke mot sin hensikt, og deretter viser hvordan disse mekanismene direkte bidrar til de fem klassiske dysfunksjonene i teamet. Del 3, 4 og 5 vil presentere løsningen og en konkret handlingsplan. Her vil vi utforske hvordan man bygger et fundament av psykologisk trygghet og ekte eierskap, hvordan dette fundamentet muliggjør innovasjon gjennom autonomi og formål, og til slutt gi strategiske anbefalinger for å omforme organisasjonens systemer for ledelse, belønning og utvikling.
Den underliggende antakelsen bak tradisjonelle insentivsystemer er hentet fra behavioristisk psykologi: atferd som belønnes, vil gjentas. Mens denne logikken kan ha en viss gyldighet for enkle, repeterende oppgaver, viser tiår med forskning at den er utilstrekkelig og ofte direkte skadelig når den anvendes på komplekst kunnskapsarbeid. Denne delen utforsker den vitenskapelige bakgrunnen for hvorfor det er slik, og de psykologiske mekanismene som gjør at gode intensjoner kan føre til dypt problematiske resultater.
En av de mest robuste teoriene om menneskelig motivasjon er selvbestemmelsesteorien (Self-Determination Theory, SDT), utviklet av psykologene Edward Deci og Richard Ryan. SDT postulerer at alle mennesker har tre medfødte, universelle psykologiske behov: behovet for autonomi (å føle kontroll over egne handlinger), kompetanse (å føle seg effektiv og mestre utfordringer), og tilhørighet (å føle seg tilknyttet og verdsatt av andre) (Deci & Ryan, 2000). Når disse behovene er tilfredsstilt, opplever mennesker intrinsisk (indre) motivasjon – en genuin interesse og glede i selve aktiviteten. Dette er den typen motivasjon som driver nysgjerrighet, læring og kreativitet.
Tradisjonelle insentivsystemer fokuserer derimot på ekstrinsisk (ytre) motivasjon. De opererer etter en “hvis du gjør X, så får du Y”-logikk. Forskning har gjentatte ganger vist at slike betingede, eksterne belønninger kan ha en “overjustification effect”, hvor den ytre belønningen fortrenger det indre engasjementet for oppgaven. Spesielt behovet for autonomi blir undergravd; når en person føler at deres atferd styres av en belønning, forsvinner følelsen av selvbestemmelse, og oppgaven blir et middel til et mål, ikke et mål i seg selv.
Daniel Pink (2009) populariserte disse funnene for et ledelsespublikum og trakk et avgjørende skille. For rutinemessige, algoritmisk arbeid hvor det finnes en klar oppskrift, kan ekstrinsiske belønninger øke ytelsen til en viss grad. For heuristisk, kreativt og komplekst arbeid – selve kjernen i kunnskapsøkonomien – kan de derimot ha en direkte negativ effekt. Når oppgaven krever nytenkning og problemløsning, er det den indre drivkraften som er avgjørende, og det er nettopp denne drivkraften som eksterne insentiver risikerer å kvele.
Den negative effekten av ekstrinsiske insentiver på komplekst arbeid kan forklares gjennom flere sammenkoblede psykologiske mekanismer.
Kognitiv innsnevring: Når en person er sterkt fokusert på å oppnå en ekstern belønning, innsnevres det kognitive fokuset. Oppmerksomheten rettes mot den raskeste og mest direkte veien til målet. Dette kan være en fordel ved enkle oppgaver, men blir en betydelig ulempe ved problemløsning som krever kreativitet, nye løsninger og evnen til å se uventede sammenhenger. Innovasjon oppstår sjelden fra et slikt tunnelsyn; den krever et åpent og utforskende sinn (Pink, 2009).
Erosjon av samarbeid: Kanskje den mest ødeleggende effekten av individuelle insentiver er hvordan de ødelegger samarbeidsklimaet. Systemer som rangerer ansatte mot hverandre og deler ut bonuser basert på individuell måloppnåelse, skaper et nullsumspill. En kollegas suksess kan bli oppfattet som en trussel mot ens egen. Dette fører uunngåelig til at teammedlemmer holder tilbake informasjon, unngår å hjelpe kolleger, og ser på hverandre som konkurrenter i stedet for samarbeidspartnere (Kohn, 1993). Dette står i direkte motsetning til den kollektive intelligensen og det sømløse samarbeidet som kjennetegner høypresterende team.
Etisk forvitring: Når presset for å nå et individuelt, kvantitativt mål blir sterkt nok, øker risikoen for uetisk atferd dramatisk. Ansatte kan begynne å jukse, ta snarveier, eller optimalisere for kortsiktige resultater på bekostning av langsiktig verdi, kundetilfredshet og organisasjonens omdømme. Den beryktede Wells Fargo-skandalen, hvor tusenvis av ansatte opprettet millioner av falske kontoer for å nå aggressive salgsmål, er et skremmende eksempel på hvordan insentivsystemer kan drive frem systematisk uetisk atferd med enorme juridiske og omdømmemessige konsekvenser (Egan, 2016).
Den mest skadelige effekten av individuelle insentiver er kanskje ikke demotivasjon, men en systematisk omdirigering av motivasjon. Systemet lærer intelligente og drevne mennesker å bruke sin kreativitet og problemløsningsevne ikke på å løse kundens eller organisasjonens reelle problemer, men på å “game” systemet for personlig vinning. Prosessen er ofte subtil, men logisk uunngåelig og kulturen blir at ledelsen lager reglene og vi spiller spillet. Først defineres et målbart, individuelt insentiv, og som rasjonelle aktører vil ansatte naturligvis optimalisere sin atferd for å oppnå belønningen. Den enkleste måten å optimalisere på er ofte å fokusere snevert på det som måles, selv om det skader helheten – for eksempel ved å selge et uegnet produkt til en kunde for å nå et salgsmål. Dette skaper en form for “intern hjerneflukt”, der de ansattes mest verdifulle kognitive ressurser brukes på å maksimere personlig gevinst innenfor systemets rammer, i stedet for å skape reell verdi. Organisasjonen betaler dermed ikke bare for lavere samarbeid og innovasjon; den betaler aktivt for at de ansatte skal jobbe mot de overordnede strategiske målene. Insentivsystemet blir en motor for strategisk inkongruens. En rent adferdstilnærming til ledelse (stimulus-respons) er dermed ikke bare utilstrekkelig, men direkte kontraproduktiv for kunnskapsarbeidere. Insentiver er ikke et nøytralt verktøy; det er et kraftig signal om hva organisasjonen egentlig verdsetter.
Mens Del 1 fokuserte på de individuelle psykologiske effektene av insentiver, vil denne delen analysere hvordan disse effektene manifesterer seg på teamnivå. Et team er et komplekst system hvor medlemmers atferd og holdninger påvirker hverandre. Ved å bruke Patrick Lencionis anerkjente modell som et diagnostisk verktøy, kan vi se hvordan individuelle insentivsystemer systematisk sår frøene til teamdysfunksjon.
Patrick Lencioni (2002) presenterer i sin bok The Five Dysfunctions of a Team en modell som beskriver fem sammenkoblede utfordringer som hindrer team i å oppnå sitt fulle potensial. Modellen må forstås som et dynamisk system, hvor en svikt på et lavere nivå uunngåelig fører til problemer på nivåene over.
De negative effektene av individuelle insentiver, som beskrevet i Del 1, fungerer som en katalysator for hver av Lencionis dysfunksjoner. Koblingen er ikke tilfeldig, men systematisk.
Organisasjoner forsøker ofte å “fikse” symptomene på teamdysfunksjon uten å adressere rotårsaken. En leder som observerer “unngåelse av ansvar” (dysfunksjon 4), kan for eksempel instinktivt forsøke å implementere et strengere system for individuell “accountability” med tettere oppfølging og klarere konsekvenser. Men som vist i Del 1, vil slike systemer ofte forsterke den individuelle konkurransen og frykten for å feile. Denne konkurransen er en primær driver for “fravær av tillit” (dysfunksjon 1). Ved å forsøke å løse problemet på nivå 4, forverrer lederen i realiteten problemet på nivå 1, noe som gjør hele strukturen enda mer ustabil. Løsningen på teamdysfunksjon er sjelden å legge til mer kontroll og press. Det er nesten alltid å fjerne de systemiske barrierene som forhindrer tillit til å vokse organisk. Et feilkonstruert insentivsystem er en av de kraftigste slike barrierene.
For å hjelpe ledere med å vurdere helsetilstanden til egne team, kan følgende diagnostiske spørsmål, basert på Lencionis (2002) modell, benyttes:
Svarene på disse spørsmålene kan gi en klar indikasjon på hvor i pyramiden de største utfordringene ligger, og peke i retning av de underliggende systemiske årsakene, inkludert insentivstrukturen.
Etter å ha sett på hvordan tradisjonelle insentiver kan skape dysfunksjonelle team, vender vi nå blikket mot løsningen. Fundamentet for ethvert høypresterende, innovativt team er ikke et smart belønningssystem, men en kultur preget av psykologisk trygghet. Denne tryggheten er forutsetningen for å kunne gå fra et pålagt, reaktivt ansvar (“accountability”) til et genuint, proaktivt eierskap (“ownership”).
Psykologisk trygghet ble definert av Harvard-professor Amy Edmondson (1999) som en felles overbevisning i et team om at det er trygt å ta mellommenneskelig risiko. Det betyr at teammedlemmer føler seg trygge nok til å stille spørsmål, komme med ideer, innrømme feil, og utfordre status quo uten frykt for å bli ydmyket, ignorert eller straffet. Det er viktig å understreke at psykologisk trygghet ikke handler om å være “hyggelig” eller å unngå uenighet. Tvert imot, det handler om å skape et klima hvor konstruktiv uenighet og åpen debatt er mulig, fordi fundamentet av tillit og respekt er på plass.
Konseptet ble løftet fra akademisk teori til en sentral forretningsprioritet gjennom Googles omfattende interne studie, “Project Aristotle”. Etter å ha analysert hundrevis av team over flere år, konkluderte Google med at psykologisk trygghet var den desidert viktigste faktoren som skilte deres mest suksessfulle team fra resten – viktigere enn individuelle ferdigheter, teamstørrelse eller samlokalisering (Rozovsky, 2015). Dette funnet gir empirisk tyngde til påstanden om at psykologisk trygghet ikke er en “myk” verdi, men en hard, målbar forutsetning for kollektiv intelligens og teamytelse.
Psykologisk trygghet oppstår ikke av seg selv; den må aktivt bygges og vedlikeholdes, og lederens atferd er den viktigste enkeltfaktoren. Ledere kan kultivere trygghet gjennom tre sentrale atferdssett:
I en organisasjon preget av psykologisk trygghet, kan en fundamental forskyvning finne sted: Overgangen fra ansvar til eierskap. Dette er en kritisk distinksjon for enhver leder å forstå:
Psykologisk trygghet er en absolutt forutsetning for eierskap. Uten trygghet vil ansatte beskytte seg selv og begrense sitt engasjement til det som er formelt definert i deres rollebeskrivelse. De vil gjøre det de blir bedt om, men de vil unngå å ta initiativ utover dette av frykt for negative konsekvenser hvis noe skulle gå galt. I et trygt miljø, derimot, tør folk å ta eierskap. Denne overgangen har direkte økonomiske konsekvenser. Studier, som Gallups globale arbeidsplassundersøkelser, viser en sterk og konsistent korrelasjon mellom høyt ansattengasjement – et direkte biprodukt av eierskap – og forretningsresultater som økt lønnsomhet, produktivitet og kundelojalitet (Gallup, Inc., 2020).
Psykologisk trygghet og eierskap er to sider av samme mynt; de eksisterer i et gjensidig forsterkende forhold. Når psykologisk trygghet er til stede, tør en person å utføre en handling av eierskap, for eksempel ved å si: “Jeg tror vi overser en risiko her,” eller “Jeg har en uferdig idé jeg vil teste.” Når teamet og lederen responderer konstruktivt på denne handlingen, blir den psykologiske tryggheten validert og forsterket. Denne forsterkede tryggheten oppmuntrer igjen til flere og dristigere handlinger av eierskap fra andre i teamet, og en positiv, oppadgående spiral er i gang. Motsatt vil et fravær av trygghet føre til at en handling av eierskap blir “straffet” (ignorert, latterliggjort, kritisert), noe som reduserer tryggheten og kveler fremtidig initiativ – en nedadgående spiral. En leders viktigste oppgave er derfor ikke å “holde folk ansvarlige” i tradisjonell forstand, men å initiere og beskytte denne positive spiralen. Dette krever et aktivt fokus på å fjerne trusler mot trygghet (som straffende individuelle insentiver) og å konsekvent modellere sårbar og støttende atferd.
Med et fundament av psykologisk trygghet og en kultur for eierskap på plass, er scenen satt for det neste avgjørende steget: Å frigjøre teamets potensial for innovasjon. Dette krever tre ytterligere kritiske komponenter: lønn, insentiver og bonuser blir ikke påvirket av “intelligente” feil, reell autonomi og et klart, meningsfullt formål. Disse elementene fungerer som drivstoffet som gjør at eierskap kan omsettes til nyskaping og verdiskaping.
For at mennesker i en organisasjon skal tørre å prøve med en høy risiko for å feile på veien mot et mål, er det viktig at intelligente feil blir feiret. Intelligente feil gir organisasjonen ny kunnskap og bruker ikke mer enn nødvendig finansielle midler på å få denne kunnskapen. Det at en hypotese testes ut og prosjektene stoppes tidlig om det blir klart at dette ikke gir det resultatet en ønsker, er akkurat den atferden en søker. Dersom bonuser og lønn er betinget av at en ikke feiler, vil ikke denne dynamikken og innovasjonen finne sted. Ansatte vil da heller beskytte seg ved å kun teste ut hypoteser de vet stemmer eller ikke søke store nok utfordringer.
Autonomi, et av de tre grunnleggende psykologiske behovene i selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000), handler om å ha myndighet og frihet til å ta beslutninger om sitt eget arbeid. For team betyr dette å ha kontroll over hvordan de løser oppgavene de er tildelt. Forskning og praksis viser entydig at team som opplever høy grad av autonomi, demonstrerer høyere nivåer av motivasjon, kreativitet, hurtighet og eierskap til resultatene.
Autonomi står i skarp kontrast til mikrostyring. Når ledere detaljstyrer oppgaver, overvåker hvert skritt og krever godkjenning for trivielle beslutninger, sender de et kraftig signal om mangel på tillit. Dette kveler initiativ, reduserer ansatte til passive mottakere av ordre, og undergraver følelsen av kompetanse og eierskap. Reell autonomi innebærer at ledelsen definerer hva som skal oppnås og hvorfor det er viktig (formålet), men gir teamet betydelig frihet til å finne ut hvordan de best kan nå målet. Dette respekterer teamets samlede kompetanse og gir dem mulighet til å bruke sin kreativitet og kontekstforståelse til å finne de beste løsningene.
Autonomi alene er imidlertid ikke tilstrekkelig; autonomi uten en klar retning kan fort bli til kaos. Derfor er den andre komponenten, et klart og meningsfullt formål (“purpose”), helt avgjørende. Et felles formål fungerer som en “ledestjerne” for teamet. Det gir svar på spørsmålet “Hvorfor er arbeidet vårt viktig?” og knytter de daglige oppgavene til et større, meningsfullt mål for organisasjonen, kundene eller samfunnet.
Når et sterkt formål er på plass, gir det autonomien en ramme og en retning. Det gjør det mulig for autonome team å ta desentraliserte beslutninger som likevel er i tråd med organisasjonens overordnede strategi. Formålet blir et felles beslutningsfilter: “Vil denne handlingen bringe oss nærmere vårt formål?”. Dette reduserer behovet for hierarkisk kontroll og gir en dypere, mer robust form for motivasjon som strekker seg utover den neste lønnsslippen.
For at autonomi og formål skal kunne omsettes til vedvarende innovasjon, må organisasjonen også bygge støttende strukturer og prosesser.
Samspillet mellom disse elementene danner en “innovasjonens treenighet”: Psykologisk Trygghet, Autonomi og Formål. Alle tre må være til stede og virke sammen. Fjerner man én av dem, kollapser hele strukturen for nyskaping. Formål uten Autonomi er dypt frustrerende; teamet vet hvorfor arbeidet er viktig, men mangler makten til å utføre det på en god måte, noe som fører til resignasjon. Autonomi uten Formål er retningsløst; teamene jobber hardt, men i ulike retninger, noe som resulterer i kaos og bortkastet energi. Autonomi og Formål uten Psykologisk Trygghet er farlig; teamet vet hva de skal gjøre og har friheten til å gjøre det, men de tør ikke ta den nødvendige risikoen (prøve nye metoder, utfordre etablerte antakelser) fordi de er redde for å feile. Resultatet er i beste fall inkrementelle forbedringer, men aldri radikal innovasjon. Ledere må derfor se på seg selv som arkitekter av dette systemet. Deres jobb er ikke primært å komme med de innovative ideene selv, men å kontinuerlig bygge, justere og styrke disse tre pilarene slik at gode ideer kan blomstre organisk fra teamene.
Overgangen fra et kontrollbasert insentivregime til en kultur preget av eierskap, trygghet og innovasjon er en strategisk endringsprosess, ikke en rask løsning. Det krever bevisste og systematiske endringer i organisasjonens strukturer, prosesser og ledelsespraksis. Denne siste delen gir konkrete, handlingsorienterte anbefalinger for å sette teori ut i praksis.
Kjernen i transformasjonen ligger i å redesigne systemene som signaliserer hva organisasjonen verdsetter.
Det som ikke måles, blir sjelden prioritert. Organisasjoner bør implementere verktøy for å få en systematisk forståelse av teamenes helse.
Tekniske endringer i systemer er nødvendige, men ikke tilstrekkelige. De må understøttes av en langsiktig kulturell strategi.
Tabellen nedenfor oppsummerer det paradigmeskiftet som rapporten argumenterer for. Den fungerer som et diagnostisk verktøy og et veikart for ledere som ønsker å bevege sin organisasjon fra et tradisjonelt kontrollregime til en kultur som fremmer eierskap og innovasjon.
Tabell 1: Paradigmeskifte i Prestasjonsledelse: Fra Tradisjonell Kontroll til Innovasjonsfremmende Eierskap
Parameter | Tradisjonell Tilnærming (Kontrollparadimet) | Innovasjonsfremmende Tilnærming (Eierskapsparadigmet) |
Primær motivator | Ekstrinsisk (bonus, frykt for straff) | Intrinsisk (autonomi, mestring, formål) |
Belønningsenhet | Individet | Teamet og organisasjonen |
Målfokus | Kortsiktige, kvantitative output-mål | Langsiktige, kvalitative og kvantitative utfalls-mål |
Tidshorisont | Kvartalsvis/årlig | Kontinuerlig og langsiktig |
Informasjonsflyt | “Need-to-know”, hierarkisk | Transparent, åpen for alle |
Syn på feil | Noe som skal unngås og straffes | En uunngåelig del av læring og innovasjon |
Lederskapets rolle | Kontrollør, overvåker, beslutningstaker | Arkitekt, coach, tilrettelegger |
Ansvarlighet | Pålagt “accountability” (reaktiv) | Frivillig “ownership” (proaktiv) |
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.
Edmondson, A. C. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350–383.
Edmondson, A. C. (2011, April). Strategies for learning from failure. Harvard Business Review, 89(4), 48–55.
Egan, M. (2016, September 9). 5,300 Wells Fargo employees fired over 2 million phony accounts. CNN Business. https://money.cnn.com/2016/09/08/investing/wells-fargo-created-phony-accounts-bank-fees/
Gallup, Inc. (2020). State of the Global Workplace Report. https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace-2021-report.aspx
HBR Staff. (2011, December 1). It’s Time to Instill a Culture of Ownership. Harvard Business Review. https://hbr.org/2011/12/its-time-to-instill-a-culture-of-ownership
Kohn, A. (1993, September-October). Why incentive plans cannot work. Harvard Business Review, 71(5), 54–63.
Lencioni, P. (2002). The five dysfunctions of a team: A leadership fable. Jossey-Bass.
Pink, D. H. (2009). Drive: The surprising truth about what motivates us. Riverhead Books.
Rozovsky, J. (2015, November 17). The five keys to a successful Google team. re:Work. https://rework.withgoogle.com/blog/five-keys-to-a-successful-google-team/

Når personer fra forskjellige kulturer samarbeider skapes ofte misforståelser som kan få konsekvenser for samarbeidet. Denne artikkelen prøver å belyse de mest vanlige fellene ved flerkulturell kommunikasjon

En moderne leder bli ekspert i ledelse i en verden i endring hvor kunder endrer sine ønsker. Ledelse må ha en moderne ledelsesfilosofi ta hensyn til for at virksomheten skal bli effektiv og lønnsom?

Gammeldags byråkrati er en bremsekloss som koster 8.9 billioner dollar globalt i tapt engasjement. Denne artikkelen viser deg hvordan du erstatter rigid kontroll med en ny verktøykasse – Psykologisk trygghet, autonomi og tillit, engasjement og eierskap av kundetilfredshet.

Høyt engasjement gir bedre enn gjennomsnittlige prestasjoner. I Norge har vi gode ledere, en god kultur, men mangler gode muligheter for utvikling av karrieren til ansatte.