En moderne leder bli ekspert i ledelse i en verden i endring hvor kunder endrer sine ønsker. Ledelse må ha en moderne ledelsesfilosofi ta hensyn til for at virksomheten skal bli effektiv og lønnsom?
Samarbeid

Den Moderne Leders Håndbok

Ledelse i en verden i endring

 

Introduksjon til VUCA-konteksten

Ledelse utøves ikke i et vakuum, men i en verden preget av konstant og uforutsigbar endring. For å forstå kravene som stilles til dagens ledere, er det avgjørende å først anerkjenne konteksten vi opererer i. Denne konteksten beskrives treffende med akronymet VUCA, som står for Volatilitet, Usikkerhet, Kompleksitet og Ambivalens (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) (Culpin, u.å.; BDI Agency, u.å.). Dette er ikke en forbigående trend, men den nye normalen for de fleste bransjer. For ledere er å mestre ledelse i en verden i endring et krav.

  • Volatilitet refererer til hyppigheten og omfanget av endringer. Markeder, teknologier og konkurransebilder kan endre seg dramatisk over natten, noe som gjør langsiktige, statiske planer raskt utdaterte (Newmetrics, u.å.).
  • Usikkerhet innebærer en manglende evne til å forutsi fremtiden. Mengden av ukjente faktorer er så stor at historiske data ikke lenger er en pålitelig guide for hva som vil skje (Culpin, u.å.).
  • Kompleksitet beskriver det enorme antallet sammenkoblede deler og variabler som påvirker en organisasjon. En endring i ett ledd i verdikjeden, i en politisk regulering eller i kundeatferd kan ha uforutsette ringvirkninger gjennom hele systemet (Newmetrics, u.å.).
  • Ambivalens (eller tvetydighet) handler om uklarhet. Det er ofte vanskelig å forstå årsak-virkning-sammenhenger, og informasjon kan tolkes på flere måter. Det finnes sjelden ett “riktig” svar (Culpin, u.å.).

I et slikt miljø blir tradisjonell, hierarkisk ledelse – ofte beskrevet som “command-and-control” – en alvorlig hemsko. Den er for treg, for rigid og for avhengig av at ledere på toppen har alle svarene i en verden der ingen kan ha det (Simons, 1995). En leders respons på VUCA må derfor være en bevisst handling. For å motvirke volatilitet kreves en klar Visjon. For å håndtere usikkerhet kreves dyp Forståelse. For å navigere kompleksitet kreves Klarhet. Og for å agere i møte med ambivalens kreves Smidighet (Epam, u.å.; BDI Agency, u.å.). En ledelse i en verden i endring trenger en leder som forstår hvordan visjonen er en av nøkkelene til smidigheten som er nødvendig for å lede effektive organisasjoner.

Balansekunsten mellom top-down og bottom-Up ledelse

Den sentrale utfordringen for enhver moderne leder er å mestre en fundamental balansekunst: Hvordan kan man sette en klar og samlende strategisk retning for hele organisasjonen (ovenfra-og-ned), samtidig som man frigjør den enorme kraften som ligger i medarbeidernes kreativitet, autonomi, eierskap og lokale kunnskap (nedenfra-og-opp)? (Simons, 1995). En for sterk top-down-styring kveler innovasjon og demotiverer ansatte. En for diffus, lite motiverende, visjon og uklar retning fører til kaos, fragmentering og manglende strategisk fokus.

Formålet med denne rapporten er å gi nye ledere en helhetlig og praktisk modell for å løse nettopp denne utfordringen. Modellen er ikke basert på én enkelt teori, men integrerer fire kraftfulle rammeverk som til sammen utgjør et komplett operativsystem for ledelse i en verden i endring.  Vi vil utforske hvordan en leder kan designe og implementere systemer som skaper en produktiv balanse mellom kontroll og autonomi, effektivitet og innovasjon.

VUCA som katalysator for systemisk endring

Det er avgjørende å forstå at VUCA-verdenen ikke bare er en ytre utfordring som skal håndteres, men selve katalysatoren som tvinger frem en fundamental endring i hvordan vi tenker om ledelse og organisering. De ulike rammeverkene som presenteres i denne rapporten – Patrick Lencionis Fem dysfunksjoner i et team, Robert Simmons’ Levers of Control, og filosofien bak Beyond Budgeting – er ikke uavhengige verktøy, men deler av et sammenhengende svar på de kravene VUCA stiller.

Sammenhengen kan forstås som en logisk kjede:

  1. Et VUCA-miljø gjør langsiktig, detaljert planlegging, slik som tradisjonelle årsbudsjetter, meningsløs. Forutsetningene endrer seg så raskt at budsjettet ofte er utdatert før året har begynt (Bogsnes, sitert i Økonomi24, u.å.; Bogsnes, 2012).
  2. Dette ugyldiggjør tradisjonelle styringsmodeller og skaper et presserende behov for en mer adaptiv og smidig ledelsesfilosofi, som Beyond Budgeting tilbyr (Bogsnes, 2012; Agile Business Consortium, 2021).
  3. En slik adaptiv modell er fundamentalt avhengig av desentralisert beslutningstaking, noe som krever at team og individer gis betydelig autonomi og eierskap til sine oppgaver og resultater (Bogsnes, 2012).
  4. Økt autonomi skaper imidlertid en iboende og uunngåelig spenning mellom frihet på den ene siden og behovet for kontroll og strategisk samordning på den andre. Dette er nøyaktig det dilemmaet Robert Simmons’ Levers of Control-rammeverk er designet for å håndtere systematisk (Simons, 1995).
  5. Til syvende og sist kan desentraliserte, autonome team bare fungere effektivt hvis de er bygget på et solid mellommenneskelig fundament av tillit, sunn konflikt, forpliktelse og gjensidig ansvarlighet. Dette gjør Patrick Lencionis modell for teamdynamikk til en absolutt forutsetning, ikke bare en “myk ferdighet” (Lencioni, 2002).

En morderne leders oppgave er dermed ikke bare å “håndtere VUCA”, men å bygge en organisasjon som er designet for å trives i et VUCA-miljø. Denne rapporten er ment å gi en modell for en slik organisasjon.

Fundamentet for suksess

Introduksjon til Lencionis pyramide

Ethvert sofistikert system for strategi, kontroll og styring er verdiløst dersom det menneskelige systemet det skal virke gjennom, er dysfunksjonelt. Før en leder kan begynne å designe styringssystemer, må fundamentet være på plass: et velfungerende og høyt presterende team. Patrick Lencionis modell, “Fem dysfunksjoner i et team”, gir en uvurderlig diagnosemodell for å forstå og adressere de vanligste fallgruvene som hindrer team i å nå sitt fulle potensial (Lencioni, 2002).

Modellen er strukturert som en pyramide for å illustrere at dysfunksjonene er hierarkiske. Et problem på et høyere nivå i pyramiden kan ikke løses uten at de underliggende problemene er adressert. For eksempel er det umulig å oppnå reell forpliktelse til en beslutning (nivå 3) hvis teammedlemmene ikke tør å delta i en ærlig debatt (nivå 2), noe som igjen krever et fundament av tillit (nivå 1) (Lencioni, sitert i The Growth Faculty, u.å.). For en leder er arbeidet med å bygge et funksjonelt team derfor det absolutte utgangspunktet.

Gjennomgang av de fem dysfunksjonene og lederens rolle

  1. Dysfunksjon: Fravær av tillit
  • Problem: Den grunnleggende dysfunksjonen er mangel på sårbarhetsbasert tillit. Dette innebærer at teammedlemmer ikke er villige til å være åpne med hverandre om sine svakheter, innrømme feil, be om hjelp eller uttrykke bekymring. I stedet bruker de energi på å beskytte seg selv, unngå å vise sårbarhet og drive politisk spill. Dette skaper et giftig miljø der ekte samarbeid er umulig (Lencioni, 2002).
  • Lederens løsning: Lederen må gå først og selv modellere sårbarhet. Ved å innrømme egne feil, usikkerheter og svakheter, gir lederen teamet tillatelse til å gjøre det samme. Dette er den raskeste og mest effektive måten å bygge tillit på (Lencioni, 2002). Lederens oppgave er å skape en atmosfære av psykologisk trygghet, der det er trygt å ta mellommenneskelig risiko. Praktiske verktøy inkluderer å fasilitere øvelser der teammedlemmer deler personlige historier eller bruker verktøy som “Working Genius” for å forstå hverandres styrker og svakheter (Lencioni, sitert i The Growth Faculty, u.å.).
  1. Dysfunksjon: Konfliktskyhet
  • Problem: Når tillit mangler, oppstår en frykt for konflikt. Teamet unngår lidenskapelige og ideologiske debatter om viktige saker for å bevare en kunstig harmoni. I stedet for å utfordre hverandres ideer i jakten på den beste løsningen, holder man tilbake meninger, noe som uunngåelig fører til dårligere beslutninger. Uenigheter som ikke tas opp i møter, lever videre i korridorene som baksnakking og passiv-aggressiv atferd (Lencioni, sitert i The Growth Faculty, u.å.).
  • Lederens Løsning: Lederen må aktivt “grave” etter konflikt og gjøre det klart at ideologisk konflikt er både sunt og nødvendig for teamets suksess. Det er viktig å skille mellom produktiv debatt om saker og destruktiv personkonflikt (Lencioni, sitert i The Growth Faculty, u.å.). Lederen må minne teamet på at deres felles mål er viktigere enn individuell komfort, og at det er deres plikt å utfordre hverandre. En leders rolle er å ikke la debatter avsluttes for tidlig og å sikre at alle perspektiver kommer på bordet, selv om det skaper ubehag (Lencioni, 2002).
  1. Dysfunksjon: Mangel på forpliktelse
  • Problem: På grunn av konfliktskyhet og mangel på åpen debatt, føler teammedlemmene ofte at deres meninger og ideer ikke har blitt hørt. Resultatet er at de ikke fullt ut forplikter seg til de beslutningene som fattes. De kan gi sin tilsynelatende tilslutning i møtet, men i praksis nøler de, skaper tvetydighet og unngår å støtte beslutningen helhjertet. De to største årsakene til manglende forpliktelse er et ønske om konsensus og et behov for sikkerhet. Gode team forstår at de kan være uenige og likevel forplikte seg (Lencioni, 2002).
  • Lederens løsning: Lederens hovedoppgave her er å tvinge frem klarhet og en avslutning på diskusjoner. Det innebærer at alle stemmer er hørt, men ikke å vente på full enighet. Etter en debatt må lederen tydelig oppsummere beslutningen som er tatt, og hvem som er ansvarlig for hva innen hvilke tidsfrister. Dette fjerner tvetydighet og gjør det vanskelig å unndra seg forpliktelsen (Lencioni, 2002).
  1. Dysfunksjon: Unngåelse av ansvar
  • Problem: Uten en klar forpliktelse til en felles plan, blir det ekstremt vanskelig for teammedlemmer å holde hverandre ansvarlige for atferd og resultater som er skadelige for teamet. Folk unngår å ha de ubehagelige samtalene med kolleger om manglende prestasjoner eller destruktiv atferd. I stedet blir lederen den eneste kilden til disiplin og ansvarliggjøring, noe som er ineffektivt og skaper en flaskehals (Lencioni, 2002).
  • Lederens løsning: Den mest effektive formen for ansvarlighet i et team er press fra kolleger (peer-to-peer). Lederens rolle er å skape en kultur der dette er normen. Det starter med at lederen selv er villig til å konfrontere vanskelige situasjoner. Videre må teamets mål, standarder og ansvarsområder gjøres offentlige og synlige for alle. Regelmessige og enkle gjennomganger av fremdrift mot felles mål gjør det lettere å identifisere avvik og adressere dem direkte (Lencioni, 2002).
  1. Dysfunksjon: Mangel på fokus på resultater
  • Problem: Den ultimate dysfunksjonen oppstår når teammedlemmer prioriterer andre ting enn teamets kollektive resultater. Dette kan være individuelle behov (ego, karriereutvikling) eller avdelingsspesifikke mål. Når individer ikke holdes ansvarlige for sitt bidrag til fellesskapet, vil de naturlig fokusere på det som tjener dem selv best. Teamet stagnerer og mister sitt fokus på å vinne (Lencioni, 2002).
  • Lederens løsning: Lederen må være den som setter tonen ved å være nådeløst fokusert på de kollektive resultatene. Dette innebærer å etablere klare, målbare teammål og kontinuerlig følge opp disse. En offentlig resultattavle (scoreboard) er et kraftig verktøy som holder fokus på det som er viktig (Lencioni, sitert i The Growth Faculty, u.å.). Belønningssystemer bør også i hovedsak være knyttet til teamets eller selskapets suksess, ikke bare individuelle prestasjoner, for å forsterke budskapet om at “vi vinner eller taper sammen” (Lencioni, 2002).

Lederens rolle i å overvinne et teams dysfunksjoner

For å gi en praktisk og oversiktlig guide, kan lederens rolle oppsummeres i følgende tabell:

Dysfunksjon

Symptomer i teamet

Lederens handlinger

1. Fravær av tillit

Medlemmer skjuler svakheter og feil. Unngår å be om hjelp eller gi konstruktiv feedback. Snakker bak ryggen på hverandre.

Gå først: Del en personlig historie om en feil du har gjort. Modeller sårbarhet. Start møter med en personlig innsjekk. Bruk personlighet- og atferds-profiler for å bygge forståelse.

2. Konfliktskyhet

Møter er kjedelige og unngår kontroversielle temaer. Kunstig harmoni råder. Viktige beslutninger tas i uformelle “møter etter møtet”.

“Grav” aktivt etter uenighet. Takk teammedlemmer for å utfordre ideer. Etabler felles spilleregler for sunn debatt. Ikke la debatter bli personlige.

3. Mangel på forpliktelse

Tvetydighet om retning og prioriteringer. Nøling og manglende fremdrift. Manglende tillit til beslutninger.

Tving frem klarhet og avslutning. Bruk “disagree and commit”-prinsippet. Kommuniser beslutninger tydelig og gjentatte ganger. Sett klare tidsfrister.

4. Unngåelse av ansvar

Lave standarder tolereres. Teammedlemmer unngår å konfrontere kolleger om uproduktiv atferd. Lederen blir den eneste som holder folk ansvarlige.

Vær selv tydelig på å holde folk ansvarlige. Gjøre mål, standarder og ansvarsområder offentlige. Fasilitere en kultur der kolleger holder hverandre ansvarlige.

5. Mangel på fokus på resultater

Teamet mister lett fokus på felles mål. Individer fokuserer på egne eller avdelingens mål. Status og ego blir viktigere enn å vinne.

Vær nådeløst fokusert på de kollektive resultatene. Bruk en synlig resultattavle. Knytt belønning til teamets resultater. Feire felles suksess.

Balansekunst med levers of control

Når det menneskelige fundamentet er på plass, kan lederen begynne å bygge selve styringssystemet. Robert Simons’ rammeverk, Levers of Control (LoC), tilbyr en sofistikert og helhetlig modell for å implementere strategi og styre en organisasjon i en dynamisk verden. Kjernen i rammeverket er å balansere de uunngåelige spenningene mellom kreativitet og kontroll, mellom frihet og begrensning, og mellom å utnytte dagens strategi og utforske morgendagens muligheter (Simons, 1995).

LoC handler ikke om å innføre nye, byråkratiske systemer. Det handler om å bevisst bruke og balansere fire typer formelle, informasjonsbaserte systemer som de fleste organisasjoner allerede har i en eller annen form. Gevinsten ligger i å forstå deres ulike formål og hvordan de samspiller for å drive strategisk fornyelse (Simons, 1995).

De Fire Styrespakene (Levers of Control)

Simmons Levers of Control

Denne modellen viser hvordan Trossystemer og Interaktive systemer er positive, ekspansive krefter som driver innovasjon og søken etter nye muligheter. Grensesystemer og Diagnostiske systemer er negative, begrensende krefter som styrer risiko og sikrer effektiv gjennomføring av eksisterende planer. Samtidig krever systemene på venstre side (Interaktive) lederens personlige og kontinuerlige engasjement for å håndtere strategisk usikkerhet, mens systemene på høyre side (Diagnostiske) er designet for å fungere mer på “autopilot” og overvåke områder med strategisk sikkerhet.

 

Detaljert analyse

1. Trossystemer (Belief Systems): Den inspirerende kraften

  • Hva: Trossystemer er de formelle systemene en organisasjon bruker for å kommunisere og forsterke sine kjerneformål, verdier og visjon. De svarer på det fundamentale spørsmålet: “Hvorfor eksisterer vi, og hvor er vi på vei?” (Simons, 1995). Dette er organisasjonens hjerte og sjel, og den primære kilden til intrinsisk motivasjon.
  • Hvordan: Dette manifesterer seg gjennom misjonserklæringer, visjonsdokumenter, verdier, og credos. For at disse skal være effektive, kan de ikke bare være plakater på veggen. Lederen må kontinuerlig og konsekvent kommunisere dem, leve etter dem, og bruke dem som grunnlag for beslutninger og anerkjennelse (Simons, 1995).
  • Formål: Hovedformålet er å inspirere og motivere medarbeidere til å strekke seg utover sine formelle arbeidsoppgaver. I en desentralisert organisasjon gir et sterkt trossystem en felles retning som veileder tusenvis av autonome beslutninger hver dag. Det er den viktigste top-down-spaken for å skape mening og strategisk samordning uten detaljstyring (Simons, 1995).

 

2. Grensesystemer (Boundary Systems): Den beskyttende kraften

  • Trossystemer forteller ansatte hva som er ønsket kultur og atferd, mens grensesystemer dem hvor de ikke skal oppføre seg. De definerer den akseptable “spillebanen” ved å sette klare grenser for atferd og strategiske valg (Simons, 1995). De er typisk formulert negativt (“hva vi ikke gjør”).
  • Grensesystemer kan være etiske retningslinjer (Codes of Conduct) som definerer uakseptabel atferd, eller strategiske grenser som eksplisitt lister opp markeder, kundesegmenter eller teknologier organisasjonen bevisst skal unngå. Klare regler for risikotaking er også en form for grensesystem (Simons, 1995).
  • Formålet med grenser er ikke å kvele kreativitet, men å kanalisere den. Ved å definere trygge rammer, kan ledere gi sine medarbeidere stor frihet til å eksperimentere og innovere innenfor disse rammene, uten frykt for å trå feil etisk eller strategisk. De styrer risiko og sikrer at organisasjonens energi forblir fokusert på de prioriterte områdene (Simons, 1995).

 

3. Diagnostiske kontrollsystemer (Diagnostic Control Systems): Autopilot kontrollen

  • Hva: Dette er de tradisjonelle styringssystemene som måler resultater mot forhåndsdefinerte mål og standarder. De fungerer som et instrumentpanel som lar ledere overvåke implementeringen av den eksisterende strategien (Simons, 1995).
  • Hvordan: Klassiske eksempler er budsjetter, salgsrapporter og prosjektstyringsverktøy. I en moderne kontekst er rammeverket OKR (Objectives and Key Results) et perfekt eksempel på et avansert diagnostisk system. OKRs setter ambisiøse, inspirerende mål (Objectives) og kobler dem til konkrete, målbare resultater (Key Results) (Workpath, u.å.; Quantive, u.å.). KPI-dashboards og rullerende prognoser er andre eksempler.
  • Formål: Hovedformålet er å sikre at den vedtatte strategien blir gjennomført effektivt. Ved å sette kritiske ytelsesvariabler på “autopilot”, kan ledere praktisere “management by exception” – de trenger bare å gripe inn når det oppstår betydelige avvik. Dette frigjør ledelsens tid og oppmerksomhet til å fokusere på mer strategiske og uforutsette problemstillinger (Simons, 1995).

 

4. Interaktive kontrollsystemer (Interactive Control Systems): Læringsmotoren

  • Hva: Interaktive kontrollsystemer er formelle systemer som toppledere bruker til å personlig og regelmessig engasjere seg i dialog med sine underordnede om strategiske usikkerheter. Dette er de temaene som er så viktige og usikre at de krever kontinuerlig oppmerksomhet fra toppen (Simons, 1995).
  • Hvordan: Et interaktivt system er ikke et spesielt IT-system, men en prosess. Det kan være et månedlig strategimøte, en gjennomgang av et spesifikt prosjekt, eller en analyse av kundedata. Det som gjør det interaktivt, er lederens atferd: de deltar aktivt, stiller sonderende spørsmål, utfordrer antakelser og fasiliterer en åpen debatt. Spørsmålene er ikke “traff vi målet?” (diagnostisk), men “hva ser dere i markedet som overrasker dere?”, “hvilke av våre grunnleggende antakelser holder ikke lenger?”, “hvor er den neste store muligheten eller trusselen?” (Simons, 1995).
  • Formål: Formålet er å stimulere organisatorisk læring, oppdage nye strategiske muligheter og trusler tidlig, og forme fremtidig strategi. Dette er den primære bottom-up-spaken som fanger opp den distribuerte intelligensen i organisasjonen og bringer den inn i strategiprosessen. Det er motoren for strategisk fornyelse (Simons, 1995).

 

Spenningene i LoC er produktive, ikke destruktive

Rammeverkets virkelige kraft ligger i erkjennelsen av at spenningene mellom disse fire spakene er uunngåelige, og når de håndteres riktig, er de ekstremt produktive. En leders jobb er ikke å eliminere disse spenningene, men å aktivt håndtere dem for å oppnå en dynamisk balanse.

  • Spenningen mellom Trossystemer (“Gå for det!”) og Grensesystemer (“…men ikke der!”) skaper det man kan kalle “fokusert kreativitet”. Uten grenser blir kreativitet kaotisk og ufokusert. Uten et inspirerende formål blir grenser kvelende og demotiverende. Sammen skaper de en kraftfull kombinasjon av frihet og fokus (Simons, 1995).
  • Spenningen mellom Diagnostiske systemer (å utnytte og effektivisere dagens strategi) og Interaktive systemer (å utforske og forme morgendagens strategi) er kjernen i en organisasjons evne til å være “ambidekstral” – å være fremragende på både drift og innovasjon samtidig. En leder som kun fokuserer på diagnostikk, vil perfeksjonere en strategi som er i ferd med å bli utdatert. En leder som kun fokuserer på interaktivitet, vil generere mange ideer, men mangle gjennomføringskraften til å realisere dem (Simons, 1995).

Ledelse i en verden i endring handler mye om å mestre Styrespakene og om å bli komfortabel med å operere i disse spenningsfeltene. Det er en kontinuerlig balansekunst der lederen justerer trykket på de ulike spakene basert på organisasjonens situasjon, strategi og de eksterne omgivelsene (Simons, 1995).

 

Den smidige organisasjonen

Hvis Levers of Control er det teoretiske rammeverket for moderne styring, er Beyond Budgeting (BB) den praktiske ledelsesfilosofien som viser hvordan ledelse i en verden i endring er i praksis. BB er ikke bare en teknikk for å fjerne budsjetter; det er en helhetlig modell for å bygge en mer smidig, menneskelig og tilpasningsdyktig organisasjon – perfekt egnet for en VUCA-verden (Bogsnes, 2012).

Hovedproblemet med tradisjonell budsjettering, ifølge BB-filosofien, er at den på en uheldig måte blander tre fundamentalt forskjellige formål inn i én rigid, politisk og ekstremt tidkrevende årlig prosess: 

  1. Målsetting: Budsjettet definerer hva man ønsker skal skje (mål).
  2. Prognoser: Budsjettet prøver å forutsi hva man tror vil skje (prognose).
  3. Ressursallokering: Budsjettet fordeler ressurser (penger, folk, investeringer).

 

Når disse tre blandes, oppstår det dysfunksjonell atferd. Mål settes for lavt for å sikre bonus (sandbagging), prognoser blir ønsketenkning, og ressurser hamstres og brukes opp før året er omme for å unngå kutt neste år (“use it or lose it”). BBs løsning er å separere disse prosessene og erstatte dem med mer dynamiske og intelligente mekanismer (Bogsnes, 2012).

 

De 12 BB-prinsippene som en praktisk implementering av styrespakene

De 12 prinsippene i Beyond Budgeting er delt i to: seks ledelsesprinsipper og seks styringsprosesser. Sammen gir de en konkret oppskrift på hvordan man kan aktivere Levers of Control i organisasjonen.

Ledelsesprinsipper (trossystemer og grensesystemer i praksis)

De første seks prinsippene handler om å skape en kultur basert på tillit, formål og desentralisert ansvar. De er en direkte manifestasjon av sterke trossystemer og frigjørende grensesystemer:

  1. Formål: Engasjer og inspirer rundt et dristig og meningsfylt formål, ikke kortsiktige finansielle mål. (Trossystem)
  2. Verdier: Styr gjennom delte verdier og sunn dømmekraft, ikke detaljerte regler. (Trossystem)
  3. Transparens: Gjør informasjon åpen for selvregulering og læring, ikke begrens den. (Trossystem)
  4. Organisering: Organiser rundt ansvarlige team med en sterk følelse av tilhørighet, unngå hierarkisk kontroll. (Grensesystem – definerer teamets autonomi)
  5. Autonomi: Gi folk tillit og frihet til å handle, ikke straff alle om noen misbruker tilliten. (Grensesystem – definerer handlingsrom)
  6. Kunder: Koble alles arbeid til kundens behov, unngå interne interessekonflikter. (Trossystem) (Bogsnes, 2012).

Disse prinsippene bygger den myndiggjorte og verdidrevne kulturen som er nødvendig for at desentralisert styring skal fungere (PwC Norge, u.å.).

 

Styringsprosesser

De neste seks prinsippene erstatter de rigide mekanismene i tradisjonell budsjettering med smidige og intelligente prosesser. De representerer en moderne implementering av Diagnostiske og Interaktive kontrollsystemer:

  1. Rytme: Organiser styringsprosesser dynamisk rundt forretningsrytmer og hendelser, ikke bare kalenderåret. (Interaktivt system – tilpasser seg virkeligheten)
  2. Mål: Sett retningsgivende, ambisiøse og relative mål (f.eks. mot konkurrenter), unngå faste, kaskaderte mål. (Diagnostisk system – mer meningsfull måling)
  3. Planer og Prognoser: Gjør planlegging og prognoser til smidige og objektive prosesser, ikke rigide og politiske øvelser. (Diagnostisk system – skiller prognose fra mål)
  4. Ressursallokering: Gjør ressurser tilgjengelige ved behov, ikke gjennom årlige tildelinger. (Interaktivt system – beslutninger basert på dialog)
  5. Resultatevaluering: Evaluer resultater helhetlig med kollegatilbakemelding for læring, ikke bare basert på måling mot budsjett. (Interaktivt system – rikere dialog)
  6. Belønning: Belønn felles suksess i konkurranse med andre, ikke for å treffe en fast, intern kontrakt. (Diagnostisk system – driver riktig atferd) (Boston Consulting Group, 2021).

 

Disse prosessene skaper en kontinuerlig og adaptiv styringsloop. Rullerende prognoser gir et mer nøyaktig bilde av fremtiden (et bedre diagnostisk verktøy). Relative mål sikrer at man måler seg mot reell markedsprestasjon. Dynamisk ressursallokering lar organisasjonen flytte ressurser dit mulighetene er størst, basert på en interaktiv dialog, i stedet for en ett år gammel plan (Bogsnes, 2012).

 

Praktiske eksempler: Handelsbanken og Equinor

To skandinaviske selskaper blir ofte trukket frem som pionerer innen Beyond Budgeting:

  • Handelsbanken: Allerede i 1970 avskaffet den svenske banken tradisjonell budsjettering. Deres modell er basert på ekstrem desentralisering, der hver filial opererer som et eget resultatsenter. De har ingen salgsmål eller budsjetter. I stedet måles de på relativ lønnsomhet sammenlignet med konkurrenter i sitt lokale marked, og på kundetilfredshet. Denne modellen har gjort Handelsbanken til en av Europas mest stabile og lønnsomme banker over flere tiår (Agile Business Consortium, 2021; Bogsnes, 2012; Beyond Budgeting Institute, u.å.; Boston Consulting Group, 2021).
  • Equinor (tidligere Statoil): I 2005 erstattet energigiganten sin tradisjonelle budsjetteringsprosess med en modell kalt “Ambition to Action”. Modellen skiller mellom ambisiøse, langsiktige mål og dynamiske, rullerende prognoser. Ressursallokering skjer mer fleksibelt gjennom året basert på behov og muligheter, i stedet for en fast årlig tildeling. Dette har gjort selskapet mer smidig og i stand til å respondere raskere på de volatile energimarkedene (Bogsnes, 2012).

Forskjellen mellom det gamle og det nye paradigmet kan illustreres i følgende tabell, som kontrasterer tradisjonell praksis med Beyond Budgeting-tilnærmingen:

Styringsdimensjon

Tradisjonell Tilnærming

Beyond Budgeting Tilnærming

Målsetting

Faste, årlige, kaskaderte mål. Fokus på å treffe budsjett.

Ambisiøse, relative, retningsgivende mål. Fokus på kontinuerlig forbedring mot konkurrenter.

Ressursallokering

Årlig tildeling basert på forhandlinger og politikk. “Bruk det eller mist det”.

Ressurser er tilgjengelige ved behov, basert på forretningsmessig begrunnelse.

Planlegging & Prognoser

Årlig, top-down-prosess. Blander mål og prognose. Rigid.

Kontinuerlig, inkluderende prosess. Skiller klart mellom mål og objektive prognoser.

Koordinering

Gjennom årlige planer og hierarkiske regler.

Dynamisk, gjennom transparens og direkte samhandling mellom team.

Resultatevaluering

Måling mot budsjett. Fokus på avvik.

Helhetlig evaluering basert på flere dimensjoner. Fokus på læring og utvikling.

Ledelsesfokus

Kontrollere mennesker og overholde planen.

Myndiggjøre og coache mennesker. Tilpasse seg endringer.

 

Lederens daglige praksis

Etter å ha utforsket de ulike rammeverkene, er det avgjørende å syntetisere dem til en konkret og anvendbar modell for lederens daglige arbeid. Hvordan kan en leder i praksis balansere styring ovenfra-og-ned med initiativ nedenfra-og-opp ved hjelp av disse verktøyene? Svaret ligger i å se på lederens rolle som en som aktivt og bevisst styrer flyten av informasjon og beslutninger gjennom de fire styringsspakene.

 

Hvordan lederen utøver ledelse ovenfra-og-ned og nedenfra-og-opp 

Den moderne lederen opererer kontinuerlig i to retninger: å sette retning og rammer (top-down) og å fasilitere læring og initiativ (bottom-up).

Ovenfra-og-ned: Sette retning og rammer

Lederens primære ansvar ovenfra-og-ned er ikke å gi detaljerte ordre, men å skape klarhet rundt formål og spilleregler.

Dette gjøres ved å aktivt definere, kommunisere og kontinuerlig forsterke organisasjonens Trossystemer. Lederen må utrettelig snakke om hvorfor organisasjonen eksisterer, hvor den skal, og hvilke verdier som skal guide reisen. Dette skaper en felles mening og en strategisk “nordstjerne” som alle kan navigere etter (Simons, 1995).

Samtidig må lederen etablere og håndheve klare Grensesystemer. Dette innebærer å være tydelig på de etiske og strategiske grensene som ikke skal krysses. Ved å definere hva som er utenfor spillebanen, skaper lederen psykologisk trygghet og et fokusert handlingsrom innenfor banen (Simons, 1995).

Disse to spakene utgjør den moderne formen for top-down-ledelse: å gi autonomi innenfor en tydelig definert ramme av formål og grenser.

 

Nedenfra-og-opp: Fasilitere læring og initiativ

For å fange opp den kollektive intelligensen og innovasjonskraften i organisasjonen, må lederen aktivt fasilitere en strøm av informasjon og ideer nedenfra-og-opp.

Dette er hovedformålet med de Interaktive Kontrollsystemene. Lederens rolle er å designe og lede arenaer for strategisk dialog – møter og prosesser der man systematisk utforsker usikkerheter, lytter til innsikt fra de som er nærmest kundene og markedet, og lar denne innsikten forme og justere strategien over tid (Simons, 1995). Her kommer de nye initiativene, de tidlige varselsignalene og de innovative ideene fra. Lederen går fra å være den som har svarene, til den som stiller de beste spørsmålene.

 

Den kontinuerlige loopen: Måle og justere

Disse to strømmene kobles sammen i en kontinuerlig læringsloop, drevet av de diagnostiske systemene.

Diagnostiske Kontrollsystemer, som OKR-innsjekkinger og rullerende prognoser, gir objektive data om hvordan organisasjonen presterer mot sine mål. Disse dataene er ikke bare et styringsverktøy, men drivstoff for den interaktive dialogen (Quantive, u.å.).

Når et Key Result henger etter, er det ikke lenger bare et “problem” som skal fikses. Det blir et startpunkt for en interaktiv samtale: “Hvorfor skjer dette? Hva har endret seg i våre omgivelser? Er hypotesen bak dette målet feil? Hva har vi lært?”. På denne måten blir diagnostikk og interaksjon to sider av samme sak, i en evig loop som sikrer at organisasjonen både er ansvarlig for dagens resultater og tilpasningsdyktig for morgendagens utfordringer.

 

Lederen som arkitekt og gartner

Denne helhetlige tilnærmingen endrer lederrollen fundamentalt. Den moderne lederen er mindre en “sjef” som gir ordre og kontrollerer utførelse, og mer en kombinasjon av en systemarkitekt og en kulturell gartner.

  • Som gartner er lederens oppgave å designe og implementere de formelle styringssystemene som er beskrevet i Levers of Control. Lederen sørger for at organisasjonen har klare og levende Trossystemer, tydelige Grensesystemer, og effektive prosesser for både Diagnostisk og Interaktiv kontroll. Dette er det strukturelle reisverket for en smidig og strategisk samordnet organisasjon (Simons, 1995).
  • Som gartner er lederens oppgave å pleie det uformelle, menneskelige systemet der de formelle strukturene skal fungere. Dette innebærer å jobbe aktivt og kontinuerlig med å bygge tillit, fremme sunn konflikt, sikre forpliktelse og ansvarlighet, og luke ut den dysfunksjonelle atferden beskrevet av Lencioni. Gartneren  skaper det næringsrike jordsmonnet – den psykologiske tryggheten og den høye prestasjonskulturen – der de formelle systemene kan blomstre (Lencioni, 2002).

En gartner uten kerferdigheter bygger et teknisk perfekt, men tomt og livløst drivhus. En gartner uten en plan kan skape en frodig, men kaotisk og retningsløs hage. Suksess i moderne lederskap krever at man mestrer begge roller. Ledelse handler ikke lenger primært om å ta alle de riktige beslutningene selv, men om å bygge et system der de riktige beslutningene kan tas av de rette personene på rett tidspunkt, over hele organisasjonen.

 

Moderne ledelse i en verden i endring

Implementeringen av en så helhetlig og annerledes ledelsesmodell er en krevende transformasjon, ikke en enkel justering. Det er derfor viktig for nye ledere å ha en realistisk forståelse av både de betydelige fordelene og de reelle utfordringene og fallgruvene som er involvert.

Fordeler ved en integrert tilnærming

Når organisasjoner lykkes med å implementere denne modellen, er gevinstene betydelige:

  • Økt smidighet og tilpasningsevne: Ved å erstatte rigide, årlige sykluser med dynamiske prosesser og desentralisert beslutningstaking, blir organisasjonen i stand til å respondere mye raskere på endringer i markedet, teknologi og kundebehov (Epam, u.å.; Bogsnes, 2012; TRG International, u.å.).
  • Høyere engasjement og eierskap: Autonomi, tillit og et tydelig formål er blant de kraftigste driverne for intrinsisk motivasjon. Når medarbeidere føler seg sett, hørt og stolt på, øker deres engasjement, ansvarsfølelse og vilje til å ta eierskap (Bogsnes, 2012; Simons, 1995).
  • Bedre og raskere beslutninger: Beslutninger tas av de som har best kunnskap om situasjonen – de som er nærmest kunden og markedet. Dette fører ikke bare til raskere beslutninger, men også til beslutninger basert på ferskere og mer relevant informasjon (Beyond Budgeting Institute, u.å.).
  • Mer robust og intelligent kontroll: Modellen fjerner ikke kontroll; den erstatter en byråkratisk og ofte illusorisk kontroll (som å treffe et vilkårlig budsjettall) med en smartere, mer dynamisk og meningsfull form for styring. Man unngår “illusjonen av kontroll” som rigide budsjetter gir, og får i stedet reell innsikt og styringsevne (Bogsnes, sitert i FPA Trends, u.å.).

 

Ulemper, utfordringer og fallgruver

Veien til disse fordelene er brolagt med betydelige utfordringer som enhver leder må være forberedt på:

  • Krevende kulturell endring: Den desidert største barrieren er den nødvendige kulturelle transformasjonen. Det krever et fundamentalt skifte i tankesett hos både ledere og medarbeidere, fra en kultur basert på “command-and-control” til en basert på “trust-and-empower”. Å bygge sårbarhetsbasert tillit og en kultur for sunn konflikt tar tid og krever modig lederskap (Bogsnes, 2012; Boston Consulting Group, 2021; Ledernytt, u.å.).
  • Høye krav til lederkompetanse: Denne måten å lede på stiller ekstremt høye krav til lederne selv. De må være trygge nok i sin egen rolle til å gi fra seg kontroll, delegere reell beslutningsmyndighet, og lede gjennom dialog og spørsmål i stedet for direktiver og svar. De må tåle tvetydighet og usikkerhet (Culpin, u.å.; Newmetrics, u.å.).
  • Fare for feilbalansering av styrespakene: Rammeverket er avhengig av en dynamisk balanse. En leder som ensidig fokuserer på Trossystemer uten Grensesystemer, kan skape en inspirert, men kaotisk organisasjon. En overdreven bruk av Diagnostiske systemer uten Interaktive systemer fører til byråkratisk målstyring og kveler innovasjon. Å finne den rette balansen er en kontinuerlig og krevende øvelse (Simons, 1995).
  • Implementeringskompleksitet: Å erstatte etablerte prosesser som den årlige budsjetteringen med nye, dynamiske systemer som rullerende prognoser og relative mål, kan være både teknisk og organisatorisk krevende i startfasen. Det krever nye ferdigheter, nye verktøy og en vilje til å eksperimentere og lære (Boston Consulting Group, 2021).
  • Misforståelser og forenklinger: Begreper som “Beyond Budgeting” kan lett misforstås. Uten en dyp forståelse av filosofien bak, kan det bli tolket som “ingen planlegging”, “ingen kontroll” eller “ingen ansvarlighet”. I virkeligheten krever modellen mer disiplin og bedre planlegging og ansvarlighet, bare i en annen form. En overfladisk implementering, der man for eksempel bare fjerner budsjettet uten å erstatte det med robuste, alternative prosesser, er dømt til å mislykkes (Bogsnes, 2012).

 

Konklusjon

Oppsummering av ledelse i en verden i endring

Effektivt lederskap i det 21. århundre er en transformert disiplin. Det handler mindre om å være den visjonære helten med alle svarene, og mer om å være den ydmyke arkitekten for et system der kollektiv intelligens, smidighet og eierskap kan blomstre. I en verden preget av VUCA er organisasjonens tilpasningsevne dens viktigste konkurransefortrinn, og denne evnen kan ikke kommanderes fra toppen – den må dyrkes i hele organisasjonen.

Den sentrale balansekunsten mellom top-down-retning og bottom-up-initiativ oppnås ikke ved å velge side, men ved å mestre det dynamiske samspillet mellom de fire styrespakene i Robert Simmons’ rammeverk. En vellykket leder lærer å kontinuerlig justere disse spakene: å inspirere med et klart formål og sterke verdier (Trossystemer), å beskytte og fokusere med tydelige rammer (Grensesystemer), å monitorere og sikre gjennomføringskraft med intelligente målinger (Diagnostiske systemer), og, viktigst av alt, å lære og fornye seg gjennom vedvarende, nysgjerrig dialog (Interaktive systemer). Dette operativsystemet kan kun fungere på et solid fundament av velfungerende team, bygget på tillit og sunn konflikt.

Oppfordring til handling for ledelse i en verden i endring

For en ny leder kan denne modellen virke overveldende. Veien fremover handler imidlertid ikke om å implementere alt på en gang, men om å ta bevisste, stegvise valg. Følgende handlingspunkter kan tjene som en guide:

  1. Start med deg selv og ditt team: Det viktigste arbeidet starter i det små. Før du forsøker å endre hele organisasjonens styringssystemer, må du bygge fundamentet. Jobb systematisk med Lencionis pyramide i ditt eget team. Vær den første til å vise sårbarhet for å bygge tillit. Oppmuntre aktivt til sunn, ideologisk konflikt. Vær nådeløs med å skape klarhet og forpliktelse. Uten dette vil ingen av de mer avanserte systemene fungere.
  2. Tenk som en systemdesigner: Begynn å analysere din organisasjons eksisterende styringspraksis gjennom Levers of Control-linsen. Hvilke systemer har dere for å kommunisere formål og verdier? Er de levende eller bare papir? Hvilke grenser er definert? Hva måler de diagnostiske systemene deres, og driver de riktig atferd? Og viktigst: Hvor og hvordan foregår den interaktive, strategiske dialogen? Identifiser hvilke spaker som er svake, overbrukte eller fraværende.
  3. Vær modig og utfordre status quo: Still kritiske spørsmål ved de vedtatte sannhetene i din organisasjon, spesielt den årlige budsjettprosessen. Er den verdiskapende, eller er den en tidkrevende, politisk øvelse som produserer utdaterte tall? Introduser prinsipper fra Beyond Budgeting gradvis. Start med å skille mellom mål og prognoser. Eksperimenter med rullerende prognoser eller relative mål for ditt team.
  4. Led med spørsmål, ikke bare svar: Gjør de interaktive kontrollsystemene til din viktigste arena for lederskap. Dediker tid til samtaler som ikke handler om å rapportere status, men om å lære. Spør teamet ditt: “Hva er det vi ikke ser?”, “Hva er den største trusselen mot vår suksess?”, “Hvor ligger vår neste store mulighet?”. Din evne til å fasilitere disse samtalene vil være avgjørende for din og organisasjonens evne til å navigere fremtiden.

Veien til å bli en moderne leder er en reise i kontinuerlig læring og tilpasning. Ved å omfavne disse prinsippene og rammeverkene, kan du bygge ikke bare en vellykket karriere, men også en robust, engasjert og fremtidsrettet organisasjon.

 

Kildeoversikt

Agile Business Consortium. (2021). Beyond budgeting – The Handelsbanken story and why the traditional budget needs a rethink. Hentet 3. november 2025 fra https://www.agilebusiness.org/resource/beyond-budgeting-the-handelsbanken-story-and-why-the-traditional-budget-needs-a-rethink.html

BDI Agency. (u.å.). Successful leadership in volatile, uncertain, complex and ambiguous (VUCA) times. Hentet 3. november 2025 fra https://bdiagency.com/successful-leadership-in-volatile-uncertain-complex-and-ambiguous-vuca-times/

Beyond Budgeting Institute. (u.å.). Handelsbanken: Consistency at its best. Scrummaster.dk. Hentet 3. november 2025 fra https://scrummaster.dk/lib/AgileLeanLibrary/Topics/BeyondBudgetting/Handelsbanken_Consistency_at_its_Best_02.pdf

Bogsnes, B. (2012). Beyond budgeting – en styringsmodell som tar virkeligheten på alvor. Magma, (4). https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-2871-2012-04-02

Boston Consulting Group. (2021). The future is beyond budgeting. Hentet 3. november 2025 fra https://www.bcg.com/publications/2021/the-future-is-beyond-budgeting

Crenshaw Associates. (u.å.). Effective decision-making in a VUCA environment. Hentet 3. november 2025 fra https://crenshawassociates.com/blog/effective-decision-making-in-a-vuca-environment

Culpin, V. (u.å.). Leading in a VUCA world. Hult International Business School. Hentet 3. november 2025 fra https://www.hult.edu/blog/leading-in-a-vuca-world/

Epam. (u.å.). VUCA leadership: How to succeed in a volatile and uncertain world. Hentet 3. november 2025 fra https://solutionshub.epam.com/blog/post/vuca-leadership

FPA Trends. (u.å.). Reflections on beyond budgeting. Hentet 3. november 2025 fra https://fpa-trends.com/article/reflections-beyond-budgeting

Ledernytt. (u.å.). Beyond budgeting: En styringsmodell for fremtiden. Hentet 3. november 2025 fra https://www.ledernytt.no/beyond-budgeting-en-styringsmodellnfor-fremtiden.5927670-112537.html

Lencioni, P. (2002). The five dysfunctions of a team: A leadership fable. Jossey-Bass.

Newmetrics. (u.å.). Adaptive leadership: Navigating a VUCA world. Hentet 3. november 2025 fra https://www.newmetrics.com/insights/adaptive-leadership-navigating-a-vuca-world/

PwC Norge. (u.å.). Beyond budgeting: Kom i gang med dynamisk styring. Hentet 3. november 2025 fra https://www.pwc.no/no/publikasjoner/kom-i-gang-med-dynamisk-styring.html

Quantive. (u.å.). Common OKR mistakes & how to fix them. Hentet 3. november 2025 fra https://quantive.com/resources/articles/okr-mistakes

Simons, R. (1995). Levers of control: How managers use innovative control systems to drive strategic renewal. Harvard Business Review Press.

The Growth Faculty. (u.å.). 5 dysfunctions of a team and how to fix them. Hentet 3. november 2025 fra https://thegrowthfaculty.com/articles/fivedysfunctionsofateam

TRG International. (u.å.). What you should know about going beyond budgeting. Hentet 3. november 2025 fra https://trginternational.com/blog/what-you-should-know-about-going-beyond-budgeting/

Workpath. (u.å.). The 8 most common OKR pitfalls. Hentet 3. november 2025 fra https://www.workpath.com/en/magazine/okr-pitfalls

Økonomi24. (u.å.). Dette er problemene med budsjettering. Hentet 3. november 2025 fra https://www.okonomi24.com/nyheter/dette-er-problemene-med-budsjettering/103092

Share:

More Posts

Flerkulturelt forretningsmøte

Flerkulturell kommunikasjon

Når personer fra forskjellige kulturer samarbeider skapes ofte misforståelser som kan få konsekvenser for samarbeidet. Denne artikkelen prøver å belyse de mest vanlige fellene ved flerkulturell kommunikasjon

Insentiver og bonusordninger

Den underliggende antakelsen bak tradisjonelle insentiver er hentet fra atferdspsykologi: atferd som belønnes, vil gjentas. Mens denne logikken kan ha en viss gyldighet for enkle, repeterende oppgaver, viser tiår med forskning at den er utilstrekkelig og ofte direkte skadelig når den anvendes på komplekst kunnskapsarbeid.Vi må vekk fra gå insentiver for å gjøre en oppgave bedre og over til å gi insentiver til å ta eierskap av kundeopplevelser som en gruppe.

Når skal byråkratiet dø?

Gammeldags byråkrati er en bremsekloss som koster 8.9 billioner dollar globalt i tapt engasjement. Denne artikkelen viser deg hvordan du erstatter rigid kontroll med en ny verktøykasse – Psykologisk trygghet, autonomi og tillit, engasjement og eierskap av kundetilfredshet.

Kontakt AGERI
Translate »